Önkormányzati hírek

Tájékoztatjuk a lakosságot, hogy 2025. február 1-től módosult a lakcímbejelentéssel kapcsolatos ügyintézés rendje. 

Az új jogszabályi rendelkezés értelmében 2025. február 1-jétől kizárólag a járási hivatalok jogosultak ezen eljárásokra, a települési jegyzőnél már nincs lehetőség a lakcímbejelentéssel összefüggő ügyek intézésére. 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet 29. § (1) bekezdés

Lakcímbejelentés bármely járási hivatalnál kezdeményezhető. A polgár lakcím-bejelentési kötelezettségét személyesen, illetve törvényes képviselője vagy meghatalmazottja útján teljesítheti. Ha a bejelentési kötelezettség több együtt költöző hozzátartozót érint, a bejelentést valamennyiükre vonatkozóan az egyik bejelentésre kötelezett is teljesítheti. 

A kiskorú gyermek, illetve a cselekvőképességet teljesen korlátozó gondnokság alá helyezett személy lakcímbejelentését törvényes képviselője teljesíti. (146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet 31. § (1)-(3) bekezdés)

A kiadott hatósági igazolványt a polgár választása szerint személyesen vagy hivatalos iratként kézbesítve, postai úton veheti át. A személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány kiállításáért, pótlásáért 2025. február 1. napjától igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni, kivéve:

  • a 14. életévet be nem töltött polgár részére személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány igénylésekor,

  •  a lakcímet is tartalmazó régi típusú személyazonosító igazolvány cseréjekor, amennyiben a polgárt személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvánnyal még nem látták el,

  • a tévesen bejegyzett adatok helyesbítése vagy a hatósági igazolvány gyártmányhibája esetén,

  • újszülött nyilvántartásba vételekor,

  • ha a hatósági igazolvány kiállítására a központi címregiszterbe bejegyzett címelemek megváltozása miatt költözéssel nem járó lakcímváltozás miatt kerül sor,

  • a Magyarország területének a külföldi letelepedés szándékával történő elhagyásának bejelentése esetén.
    (1992. évi LXVI. törvény 36/A. § (2) bekezdés)

Az igazgatási szolgáltatási díj mértéke:

  • személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány személyes átvétellel 3 700 Ft;

  • személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány belföldön, postai úton könyvelt küldeményként történő kézbesítéssel 5 700 Ft;

  • a fenti a)–b) pont szerinti személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány belföldön, postai úton könyvelt küldeményként történő kézbesítése 2 000 Ft.
    (19/2024. (XII. 31.) MK rendelet)

Lakcímbejelentés elektronikus úton is kezdeményezhető erre a linkre kattintva

A bejelentő akkor teljesítheti elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján a lakcímbejelentést, ha
 

  • a lakás kizárólagos tulajdonosa vagy annak egyedüli haszonélvezője,

  • a szállásadó a lakcímbejelentéshez elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján előzetesen hozzájárult,

  • olyan érvényes teljes bizonyító erejű magánokirattal vagy közokirattal rendelkezik, amely a lakás használatára feljogosítja (ebben az esetben az okiratot a lakcímbejelentő lappal együtt kell a járási hivatalnak benyújtani), vagy

  • csatolja a szállásadó hozzájárulását, illetve több szállásadó esetén a lakcímbejelentés során eljáró szállásadó nyilatkozatát a többi szállásadó hozzájárulásáról. (146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet 40. § (1) és (3) bekezdés)

    Településszintű lakcímet elektronikus úton nem lehet bejelenteni!